Home - Product informatie - Portofoons Algemeen - Veelgestelde vragen (FAQ)

Heeft u vragen?


Neem contact met ons op

030 669 1227

Start een chatgesprek


1. Algemene info

1.1 Wie is Portofoonwinkel?

1.2 Hoe kan ik de Portofoonwinkel bereiken?

1.3 Wat zijn de leveringsvoorwaarden van Portofoonwinkel?

1.4 Hoe kan ik advies vragen?

1.5 Hoe kan ik een offerte aanvragen?

1.6 Is het mogelijk om mijn bestelling af te halen?

1.7 Doet Portofoonwinkel ook aan verhuur van portofoons?

2. Uitleg van technische termen

2.1 Wat is een portofoon?

2.2 Wat is Noise Cancelling?

2.3 Wat is VOX?

2.4 Wat kan ik met de babyfoon functie?

3. Portofoons

3.1 Wat zijn de grote voordelen van een portofoon?

3.2 Welke merken biedt Portofoonwinkel aan?

3.3 Zit er garantie op de portofoons?

3.4 Wat wordt verstaan onder de licentievrije 446 portofoons?

3.5 Wat is het verschil tussen de licentievrije portofoons en licentie portofoons?

4. Kiezen van een consumenten / semi professionele portofoon

4.1 Waar moet ik op letten bij het kiezen van een portofoon?

4.2 Welke accessoires zijn er verkrijgbaar bij mijn portofoon?

5. Kiezen van een professionele portofoon

5.1 Welke accessoires zijn er verkrijgbaar bij mijn professionele portofoon?

6. Proefplaatsing (Bedrijven)

6.1 Wat zijn de voorwaarden van een proefplaatsing?

6.2 Wat kost een proefplaatsing?

6.3 Hoe kan ik een proefplaatsing aanvragen?

6.4 Wat moet ik doen als ik het product dat ik op proef heb, wil terugsturen?

6.5 Wat moet ik doen als ik het product dat ik op proef heb, wil houden?

7. Bestellen

7.1 Hoe kan ik bestellingen plaatsen?

7.2 Wat zijn de betaalmogelijkheden & verzendkosten?

7.3 Ik woon in het buitenland, hoe zit dat met de verzendkosten?

7.4 Wanneer wordt mijn bestelling geleverd?

7.5 Hoe wordt mijn bestelling verstuurd?

8. Service na aankoop

8.1 Ik heb mijn portofoon ontvangen maar hij werkt niet, wat kan ik doen?

8.2 Wat kan ik doen als mijn product defect is?

8.3 Ik krijg mijn portofoon / portofoon headset niet goed aangesloten, wat nu?

8.4 Hoe kan ik defecte producten terugsturen naar portofoonwinkel?

1. Algemene info

1.1 Wie is Portofoonwinkel?

Wij zijn een internetwinkel en bieden online diverse topmerken portofoons en accessoires aan. Portofoonwinkel levert zowel aan bedrijven als particulieren en streeft ernaar om kwaliteit te bieden tegen scherpe prijzen. Mede doordat wij een internetwinkel zijn, kunnen wij onze producten tegen deze aantrekkelijke prijzen aanbieden. Bij portofoonwinkel ontvangt u advies op maat en persoonlijke begeleiding bij het kiezen van de juiste oplossing voor uw situatie!

1.2 Hoe kan ik de Portofoonwinkel bereiken?

De Portofoonwinkel is van maandag t/m vrijdag van 8.45 tot 17.30 telefonisch te bereiken op 030-6691227. Daarnaast kunt u natuurlijk altijd per e-mail contact zoeken. Dit kan via info@portofoonwinkel.nl

1.3 Wat zijn de leveringsvoorwaarden van Portofoonwinkel?

U vindt onze leveringsvoorwaarden hier.

1.4 Hoe kan ik advies vragen?

U kunt met ons bellen via voor advies op maat. Daarnaast kunt u uw vragen per email aan ons stellen. Wij helpen u graag verder!

1.5 Hoe kan ik een offerte aanvragen?

Dit kunt u telefonisch doen, maar ook via de website. Wenst u nu een offerte te ontvangen?
Klik dan hier.

1.6 Is het mogelijk om mijn bestelling af te halen?

Het is op dit moment niet mogelijk om bestellingen bij ons af te halen.

1.7 Doet Portofoonwinkel ook aan verhuur van portofoons?

Het is mogelijk om bij portofoons te huren.
Vult u ons huurofferte formulier in en ontvang een scherpe offerte! top

2. Uitleg van technische termen

2.1 Wat is een portofoon?


Een portofoon is een draagbaar zend-ontvangtoestel voor het onderhouden van een of meerdere verbindingen ter plaatse. De portofoon werd in het beginstadium met name gebruikt door hulpdiensten zoals de politie, brandweer en bij defensie.

De laatste jaren is de portofoon echter sterk in populariteit gestegen. Dit heeft een aantal redenen. Zo zijn de mogelijkheden van portofoons een stuk uitgebreider dan enkele jaren geleden en de techniek is een stuk betaalbaarder geworden.


Simpelweg kan het grote portofoon aanbod worden opgesplitst in de volgende categorieën :


Licentievrije (446) portofoons 

De licentievrije PMR446 portofoons maken gebruik van 8 door de overheid vrijgegeven frequenties. Vrijwel alle vrij verkrijgbare zend/ontvang apparatuur werken op deze frequentie. De kans dat u tijdens het gebruik van u portofoon storing of hinder ondervindt van anderen is dus aanwezig. Het zend vermogen is beperkt tot 500mW. (max 3 km op een open vlakte en in een stedelijke omgeving niet zijnde binnen in een gebouw ongeveer 600 meter). Storing door andere gebruikers is echter vaak op te lossen door af te stemmen op een ander kanaal waar op dat moment niemand actief is.


Licentie portofoons

Licentie portofoons zijn duurder. Maar u krijgt daarmee de beschikking over een aan een zeer beperkte groep toegewezen frequenties, waardoor de kans op hinder van anderen tijdens het gebruik sterk afneemt. Het zendvermogen kan ingesteld worden op 1W of 5W, wat het bereik binnen gebouwen sterk ten goede komt. Tevens zijn er op deze portofoons vele extra opties mogelijk welke niet beschikbaar zijn bij de vergunningsvrije portofoons. Hierbij kunt u denken aan diverse modellen headsets, oortjes, handmicrofoons en andere accessoires.

Noot: de hier genoemde haalbare afstanden zijn maximalen. Het bereik van zend/ontvang apparatuur is sterk afhankelijk van vele omgevingsfactoren en weersinvloeden.

 

2.2 Wat is Noise Cancelling?

Noise Cancelling is een ruisonderdrukkingstechniek die in diverse portofoons en portofoonheadsets wordt geleverd. Deze techniek zorgt ervoor dat achtergrondgeluiden automatisch worden gereduceerd. De ontvangende partij kan u dus veel beter verstaan, ook als er achtergrond en/of ruisgeluiden zijn! U kunt op de site bij de productomschrijving zien of de betreffende portofoon / headset over de Noise Cancelling techniek beschikt.

2.3 Wat is VOX?

De VOX functie op een portofoon of portofoonheadset houdt in dat de portofoon automatisch de verbinding openzet wanneer u in de microfoon praat. Deze functie kan bijzonder handig zijn als u niet de mogelijkheid heeft om op dat moment de PTT functie (Push to Talk) functie te gebruiken. Er zijn tevens diverse headsets die deze VOX functie ondersteunen. Hiermee maakt u uw portofoonoplossing bijvoorbeeld geschikt voor gebruik op de motor of bijvoorbeeld paardrij instructie doeleinden. Informeert u gerust naar de mogelijkheden via 030-6691227 of info@portofoonwinkel.nl

2.4 Wat kan ik met de babyfoon functie?

De babyfoonfunctie wordt bij portofoons veelvuldig gebruikt om op kinderen te passen. He tkomt regelmatig voor dat de “gewone” babyfoons de gebruiker in de steek laten door een slecht geluid / sotring en onvoldoende bereik. De portofoons met babyfoonfunctie bieden hierin uitkomst. U plaatst een portofoon bij het kind en de andere portofoon houdt u bij u. Wanneer het kind geluid maakt, hoort u dat op de portofoon. Als het stil blijft in de kinderkamer gaat de portofoon automatisch in de stand-by modus waardoor u geen last heeft van beep tonen of ruis. Een uistekende oplossing voor op vakantie, in het hotel, of gewoon thuis!

3. Portofoons

3.1 Wat zijn de grote voordelen van een portofoon?

De voordelen :

Bereik
Het bereik is een belangrijk argument om voor een portofoon te kiezen ten opzichte van andere communicatieapparatuur. Met een portofoon heeft u in ieder omgeving en op ieder tijdstip bereik en bent u volledig onafhankelijk van andere communicatie- en energiebronnen. Afhankelijk van de omgeving en omstandigheden biedt een portofoon een bereik van minimaal 200 meter tot maximaal 15 kilometer. Het bereik wordt sterk beïnvloed door objecten tussen u en de andere partij(en). Hoe minder objecten tussen de portofoons, des te groter is het bereik. U bent met een portofoon verzekerd van duidelijke communicatie onder elke omstandigheid.

De vrijheid van draadloos
Portofoons werken stand-alone en zijn dus verder niet afhankelijk van energiebronnen / telefoonlijnen e.d. Zodra u de accu / batterijen heeft opgeladen doet de portofoon zijn werk. Afhankelijk van het merk / type portofoon zijn deze uitgerust met extra scanfuncties en headsetmogelijkheden. Hierdoor wordt het ook mogelijk om spraakgestuurd contact te leggen met een of meerdere partijen op het kanaal.

Efficiency
Doordat u volledig ontspannen kunt communiceren en tijdens het gesprek allerlei werkzaamheden kunt verrichten, resulteert dit in directe tijdwinst en een hogere efficiency! U doet meer in minder tijd en met minder moeite en kunt uw portofoon in ieder situatie inzetten.

Duurzaamheid & betrouwbaarheid
Door de hoge kwaliteitseisen waaraan de portofoons van vandaag moeten voldoen, kunt u volledig vertrouwen op uw portofoon. Dit maakt de portofoon dan ook tot een veelgebruikte oplossing bij grote evenementen, beveiliging, sportactivieiten, bedrijfshulpverlening, bouwprojecten en talloze andere toepassingen. De portofoons worden, voordat ze de fabriek verlaten, uitvoerig getest en blootgesteld aan allerlei simulaties. Dit leidt tot productoptimalisatie zodat er voor iedere (bedrijfs)toepassing ook een professionele portofoonoplossing voorhanden is. Laat u overtuigen en vraag vrijblijvend meer informatie bij ons aan!

3.2 Welke merken portofoons biedt portofoonwinkel aan?

Portofoonwinkel biedt onder andere portofoons van de merken Kenwood, Motorola, Cobra en Icom aan. Daarnaast wordt er momenteel hard gewerkt aan uitbreiding en verdieping van het productassortiment. Heeft u suggesties of zoekt u een bepaald product? Neemt u gerust contact met ons op zodat wij kunnen bekijken of wij dit voor u kunnen bestellen!

3.3 Zit er garantie op de portofoons?

Bij de producten op de site staat duidelijk vemreld welke vorm van garantie u op het geleverde product krijgt. Binnen deze periode (en ook daarna) kunt u altijd bij ons terecht wanneer u problemen ondervindt met uw aankoop. Wij helpen u graag bij het vinden van een passende oplossing. Eventuele defecte producten kunt u na melding hiervan aan onze retourafdeling terugsturen. Volgt u hiervoor de stappen op onze site onder het kopje Klantenservice > Defect en retour.

3.4 Wat wordt verstaan onder de licentievrije 446 portofoons?

De 446 portofoons maken gebruik van de vrijgegeven 446 frequentiebanden. Voor portofoons die op deze banden werken heeft u dus geen vergunning of licentie nodig. Het betreft dan de volgende kanalen :

Kanaal 1 : 446.00625 MHz Kanaal 2 : 446.01875 MHz Kanaal 3 : 446.03125 MHz Kanaal 4 : 446.04375 MHz
Kanaal 5 : 446.05625 MHz Kanaal 6 : 446.06875 MHz Kanaal 7 : 446.08125 MHz Kanaal 8 : 446.09375 MHz

Alle licentievrije portofoons communiceren op deze kanalen. Hierdoor zijn portofoons van verschillende merken ook redelijk makkelijk op elkaar af te stemmen. U kunt het aantal portofoons onbeperkt uitbereiden zoalng deze allen staan afgestemd op hetzelfde kanaal. Tevens is het mogelijk om iedere groep een eigen kanaal toe te kennen. Portofoons waarbij een vergunning / licentie is vereist werken op andere frequentiebanden. Hiervoor moet u betalen en ook in aanmerking komen.

 

3.5 Wat is het verschil tussen de licentievrije portofoons en licentie portofoons?


De licentievrije PMR446 portofoons maken gebruik van 8 door de overheid vrijgegeven frequenties. Vrijwel alle vrij verkrijgbare zend/ontvang apparatuur werken op deze frequentie. De kans dat u tijdens het gebruik van u portofoon storing of hinder ondervindt van anderen is dus aanwezig. Het zend vermogen is beperkt tot 500mW. (max 3 km op een open vlakte en in een stedelijke omgeving niet zijnde binnen in een gebouw ongeveer 600 meter). Storing door andere gebruikers is echter vaak op te lossen door af te stemmen op een ander kanaal waar op dat moment niemand actief is.

Licentie portofoons zijn duurder. Maar u krijgt daarmee de beschikking over een aan een zeer beperkte groep toegewezen frequenties, waardoor de kans op hinder van anderen tijdens het gebruik sterk afneemt. Het zendvermogen kan ingesteld worden op 1W of 5W, wat het bereik binnen gebouwen sterk ten goede komt. Tevens zijn er op deze portofoons vele extra opties mogelijk welke niet beschikbaar zijn bij de vergunningsvrije portofoons. Hierbij kunt u denken aan diverse modellen headsets, oortjes, handmicrofoons en andere accessoires.

Noot: de hier genoemde haalbare afstanden zijn maximalen. Het bereik van zend/ontvang apparatuur is sterk afhankelijk van vele omgevingsfactoren en weersinvloeden.top

4. Kiezen van een consumenten / semi professionele portofoon

4.1 Waar moet ik op letten bij het kiezen van een portofoon?

Bekijk eerst de mogelijkheden die de portofoon te bieden heeft. In welke omgevingen gaat u de portofoon gebruiken en welk bereik heeft u nodig? Wilt u een headset of oortje bij uw portofoon en wilt u gebruik gaan maken van een VOX (spraakgestuurde) spreekfunctie of niet? Op basis van deze criteria kunt u al enigszins een selectie maken uit ons aanbod. Kijkt u ook eens rustig bij ons verschillende pakketten die speciaal zijn afgestemd op bepaalde gebruikersgroepen. Zoekt u een andersoortige oplossing of heeft u vragen? Neemt u gerust contact met ons op zodat wij u advies kunnen geven.

4.2 Welke accessoires zijn er verkrijgbaar bij mijn portofoon?

Bij verschillende portofoonmodellen zijn headsets verkrijgbaar in diverse modellen. Hierbij kunt u denken aan diverse soorten oortjes, hoofdband headsets met en zonder VOX functie en handmicrofoons. Daarnaast zijn er voor de professionele modellen draagtassen, riemclips, holsters en battijpacks leverbaar. Verder kunt u bij ons terecht voor diverse spareparts van de betere portofoons. Bent u op zoek naar een accessoire of onderdeel van uw portofoon? Laat het ons gerust weten en wij bekijken of wij dit voor u kunnen bestellen! top

5. Kiezen van een professionele portofoon

5.1 Welke accessoires zijn er verkrijgbaar bij mijn professionele portofoon?

Bij verschillende portofoonmodellen zijn headsets verkrijgbaar in diverse modellen. Hierbij kunt u denken aan diverse soorten oortjes, hoofdband headsets met en zonder VOX functie en handmicrofoons. Daarnaast zijn er voor de professionele modellen draagtassen, riemclips, holsters en battijpacks leverbaar. Verder kunt u bij ons terecht voor diverse spareparts van de betere portofoons. Bent u op zoek naar een accessoire of onderdeel van uw portofoon? Laat het ons gerust weten en wij bekijken of wij dit voor u kunnen bestellen! top

6. Proefplaatsing (bedrijven)

6.1 Wat zijn de voorwaarden van een proefplaatsing?

De voorwaarden van onze proefplaatsing zijn als volgt: U ontvangt de portofoon(s) 5 werkdagen op proef. Na deze periode van 5 werkdagen horen we graag uw ervaringen met de portofoon. Indien deze bevallen is, kunt u de portofoon in uw bezit houden en indien gewenst, maken we graag een passende offerte voor eventuele extra portofoons voor u. U kunt de ontvangen factuur gebruiken voor de betaling. De portofoon uit de proefplaatsing bevalt niet? We horen natuurlijk graag van u wat hiervan de reden is. Na melding kunnen de artikelen retour gestuurd worden. De producten alsmede de verpakking dienen in nieuwstaat te blijven. Gelieve de verpakking niet te beplakken of te beschadigen. Indien niet het geval kunnen er restockingskosten gerekend worden. Indien de proefplaatsing geen succes was kijkt de portofoonwinkel graag met u verder voor een passende oplossing. Heeft u de proefplaatsing onder rembours of per bank vooruit besteld, dan zal uw aankoopbedrag minus verzendkosten & eventuele restockingskosten geretourneerd worden.

6.2 Wat kost een proefplaatsing?

In principe is de proefplaatsing geheel gratis. U heeft altijd de vrijheid om het product terug te sturen indien deze niet bevalt. U betaalt enkel de verzendkosten voor het retourneren indien u niet tot aanschaf overgaat.

6.3 Hoe kan ik een proefplaatsing aanvragen?

Dit kunt u telefonisch via 030-6691227 doen, maar ook per email of via de site. 

6.4 Wat moet ik doen als ik het product dat ik op proef heb, wil terugsturen?

Neemt u contact met ons op. U ontvangt een RMA nummer dat u op de buitenzijde van het pakket dient te vermelden. Vervolgens kunt u het product retourneren.

6.5 Wat moet ik doen als ik het product dat ik op proef heb, wil houden?

Neemt u even contact met ons op zodat wij weten dat u het product wenst te houden. top

7. Bestellen

7.1 Hoe kan ik bestellingen plaatsen?

U kunt bestellingen op 5 manieren plaatsen:

- telefonisch via 030-6691227

- via de site www.portofoonwinkel.nl

- via email info@portofoonwinkel.nl

- via ons faxnummer 030-6666621

- via onze chat bij een product

7.2 Wat zijn de betaalmogelijkheden & verzendkosten?

U kunt uw bestelling op 5 manieren betalen:

- Onder rembours, u betaalt het factuurbedrag contant aan de postbode (14 euro verzendkosten)

- Per bank vooruit, u betaalt uw bestelling per bank vooruit. Zodra wij uw betaling hebben ontvangen, wordt uw bestelling verstuurd (6 euro verzendkosten)

- Via Ideal, u betaalt de bestelling direct via internetbankieren en wij versturen uw bestelling na ontvangst van de betaling zo snel mogelijk toe (5 euro verzendkosten)

- Via creditcard, u betaalt middels creditcard en uw bestelling wordt (indien op voorraad) dezelfde dag nog voor u verzonden (14 euro verzendkosten)

- Op rekening; voor overheidsinstellingen, gemeenten, scholen en zorginstellingen is het mogelijk om bijportofoonwinkel op rekening te bestellen.Voor bedrijven is het tevens mogelijk om bij ons een aanvraag te doen om op rekening te bestellen. Hiervoor hebben wij een uittreksel van KvK nodig voorzien van een handtekening. Vervolgens kan onze financiële administratie uw aanvraag verwerken. De eerste 2 bestellingen gaan echter altijd via een vooruitbetaling.

7.3 Ik woon in het buitenland, hoe zit dat met de verzendkosten?

Onze zendingen naar het buitenland worden verstuurd met TNT. De verzendkosten naar België zijn standaard 13 euro. Voor overige landen kijken wij graag voor u na wat de verzendkosten zijn. Voor klanten in het buitenland is het helaas niet mogelijk om een bestelling onder rembours te plaatsen.

7.4 Wanneer wordt mijn bestelling geleverd?

Als u onder rembours bestelt wordt uw bestelling, mits voor 17.30 uur besteld en op voorraad, veelal de volgende dag afgeleverd. Dit blijft wel afhankelijk van de TNT post. Mocht u vooruit per bank betalen dan wordt uw bestelling, mits op voorraad, uitgeleverd indien de betaling bij ons binnen is. Ook als u via Ideal bestelt mag u ervan uit gaan dat, wanneer het product op voorraad is, de bestelling de volgende werkdag bij u wordt aangeboden.

7.5 Hoe wordt mijn bestelling verstuurd?

Onze pakketten worden verstuurd door de TNT pakketdienst en voor het buitenland met UPS. top


8. Service na aankoop

8.1 Ik heb mijn portofoon ontvangen maar hij werkt niet, wat kan ik nu doen?

Als de portofoon niet naar behoren functioneert, probeert u dan in eerste instantie zelf de oorzaak te achterhalen door de meegeleverde installatie- en gebruikshandleiding(en) goed door te nemen. Komt u er niet uit, belt u dan met het servicenummer van uw portofoonmerk. U vindt deze servicenummers in de handleiding van uw portofoon. Uiteraard kunt u ook contact met ons opnemen. Wij helpen u graag verder.

8.2 Wat kan ik doen als mijn product defect is?

Op onze site www.portofoonwinkel.nl vindt u onder het kopje klantenservice het kopje defect & retour. Op deze pagina van de site kunt u de benodigde gegevens invullen en een retournummer aanvragen. Onze RMA afdeling bericht u over de verdere gang van zaken. Wij streven ernaar uw aanvraag binnen 24 uur in behandeling te nemen. 

8.3 Ik krijg mijn portofoon / portofoon headset niet goed aangesloten, wat nu?

Lukt het u niet om de portofoon en/of portofoon headset goed aan te sluiten, belt u dan met het servicenummer van uw portofoonmerk. U vindt deze servicenummers in de handleiding van uw portofoon. Uiteraard kunt u ook contact met ons opnemen.

8.4 Hoe kan ik defecte producten terugsturen naar portofoonwinkel?

Wanneer u via het RMA formulier op onze site contact heeft gezocht met onze RMA-afdeling, wordt u nader ingelicht. Defecte producten kunnen na melding naar ons worden teruggestuurd. Heeft u desondanks vragen, belt u dan gerust. Wij staan u graag te woord!top


Service

Contact

Bestelproces

Algemene informatie